Tuesday, January 20, 2009

My Preferred Pair and Time Frame

Before aku berckp psl topik ni, aku nak inform readers semua that my blog ni will not only contain journal about forex sahaja tp akan include other issues yg close dgn aku and aku rasa worth mentioning just like the previous post.

Ok back to this topik. Pairs yg aku suka utk trade is EUR/USD, followed by GBP/USD and baru2 ni aku start tgk AUD/USD. Sebenarnya kalau nak jadi trader yg berjaya, ade yg berpendapat kite harus concentrate on 1 pair sahaja sbb kite leh master satu2 pair ni..When news keluar for example, kite akan tahu macamne pair ni akan react to the news..and in terms of price movement lak, kita akan tahu sebesar mana volatility of the pair and take this into account bila kita calculate risk and reward ratio kite b4 trade.

Aku setuju dengan pendapat ni..awal2 dulu mmg aku concentrate dengan pair EUR/USD atau dipanggil Fibre . Sebabnyer aku rs pair ni kurang volatile compared dgn GBP atau JPY. Average utk Fibre (premarket crisis) hanyalah dalam 100-200pips sehari sedangkan GBP dan JPY boleh move more than that..300pips sehari. Tp sekarang ni, time financial crisis ni..EUR/USD pon da sama volatile gak..hihihi. Keduanya, aktif time utk pair ni adalah semasa Europe and US market session iaitu between 4pm-4pg waktu malaysia. So aku boleh monitor the movement semasa aku berada di rumah and tggu trade setup aku utk complete before aku akan place the order. Inilah juga salah satu sebab mengapa aku suka trade pair GBP/USD atau Cable. Tp yg kurengnye pasal pair ni ialah volatility nyer..just nk bg contoh, hari ni sahaja pair ni da gerak 500pips! and dalam masa 2 hari sahaja..900 pips!! gila kan..hehehe tp dengan R&R and setup yg bgs,aku yakin Cable leh ditawan! And last sekali AUD/USD atau dipanggil Aussie dikalangan forex traders. Pair ni aku baru shj nak berjinak2...yg buatkan aku suka dgn pair ni ialah kerana ianya bersangkutan dgn commodities price movement. Meaning to say that, kl commodities prices naik, Aussie juga akan naik and vice versa. Tp itu hanyalah teori, still nak masuk trade kenala tgk R&R kite dl.

Ok aku dah citer psl favorite pair aku..sekarang ni lak aku nak citer psl time frame plak. Aku ni can be considered as day trader. maksudnye trade yg aku place hanyalah utk hari ni shj and aku tkde intention utk biarkan trade aku utk float until next day kl target price aku tk achieve. So utk trade setup aku..aku prefer utk tgk 4hr, 1hr and 15 minit time frames. 4hr and 1hr ni selalunya adalah untk menconfirmkan general trend movement of the pair. And 15min time frame lak, aku gunakan as guide kat mn aku nak place trade aku.

Bg aku, selain drpd good trading setup..Money management (MM) juga adalah benda yg plg basic dan important dlm trading forex ni. Inilah yg akan determine selama mana kita akan terus berada dlm dunia forex ni. Apa itu MM? Utk setiap trade yg akan kite trade, kita harus tentukan sebyk mn risk yg kita akan ambil drpd total capital kire. Sbg contoh, normal praktis yg aku sll came across adalah 2% out of total capital. So kalau capital kite USD1,000, setiap trade kite willing to put maximum loss of 2% atau USD20..so kalau standard lot maksudnya 20pips la..tp kalau akaun kiter USD2,000..so 40pips la..so maksudnya kl capital besar,maka lg besarla MM nya. K la, rasanye ckpla dl smpi sini..pjg da aku taip..nnt ade yg boring lak baca, n ade gak yg tk phm..hahaha..malu bertny sesat jalan..;)

Last sekali, aku selalu igt pesan ni and sesape yg nak jd forex trader pon kena igt pesan ni:

"Trade with the money that you're willing to lose"

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP